Tworzymy nowoczesną muzykę taneczną
Nowoczesne brzmienie, na bazie, którego twórcy muzyki tanecznej tworzą utwory musi charakteryzować się dużą dynamiką oraz swobodą w charakterze filtrowania.
Pamiętajmy, iż najważniejszą rzeczą podczas tworzenia jakiegokolwiek utworu muzycznego jest jego melodyjność i charakter. Czynniki te zadecydują w głównej mierze czy utwór będzie "hitem" czy też nie.
W artykule tym zajmiemy się następnym krokiem, który występuje po pomyśle na utwór, tzn. jego opracowaniem muzycznym.
Obserwując rynek zachodni, często dochodzimy do wniosku, iż większość gwiazd muzyki tanecznej, w większym lub mniejszym stopniu powiązana jest z osobami czynnie zaangażowanymi w dyskotekę (DJ'e). Osoby, które przez wiele lat trudnią się obsługą muzyczną w dyskotekach doskonale wiedzą, jaki "bit" najlepiej akceptują bawiący się ludzie.
Na podstawie takich obserwacji, bez większego problemu możemy zaaranżować utwór, który niewiele odstawał będzie od nowoczesnych trendów tanecznych. Owa konkluzja powinna wyrobić w nas zdolność obserwowania i wychwytywania najciekawszych schematów muzycznych. Nie namawiam tutaj oczywiście do "kowerowania" całych utworów czy ich poszczególnych części, gdyż może to spowodować niekorzystne dla nas skutki. Namawiam do brania przykładu z utworów, które odniosły sukces. Sama aranżacja utworów muzycznych nie wymaga angażowania profesjonalnej wiedzy fachowców czy drogiego sprzętu, i nawet amatorzy mogą być w tym dobrzy. Prawie cały utwór może być tworzony za pomocą elektronicznych urządzeń MIDI, np. w domowym studiu - prawie cały utwór tzn. całość muzyczna, po za tym zastaje nagranie wokalu, z którym sprawa jest trochę trudniejsza. Na szczęści istnieją samplery i odpowiednie próbki (sample), które w profesjonalny sposób mogą zastąpić wokalistę (zależnie od charakteru utworu).
Jak wspomniałem wcześniej tworzenie muzyki tanecznej, dzięki najnowszym instrumentom serii Groove, nie wymaga dużych środków finansowych czy potężnej wiedzy. Obecne w sprzedaży groovebox'y łączą w sobie moduł brzmieniowy, sekwenser oraz szereg kontrolerów do wgrywania nut i kontroli brzmienia w czasie rzeczywistym. Dość proste przebiegi harmoniczne wymagają jednak dobrej podstawy brzmieniowej. Firma Roland zaopatrzyła swe groovebox'y w gamę bardzo dynamicznych i ciepłych brzmień, pochodzących ze "starych analogów", takich jak syntezatory serii JX, JP, automaty basowe TB-303 czy automaty perkusyjne serii TR-707, 808, 909. Dzięki nowoczesnej technologii cyfrowej możliwe jest skupienie dużej liczby brzmień przy zachowaniu ciepłego, analogowego charakteru. Groowebox'y serii "MC" i "D" firmy Roland to gotowe studia pracy dla wszystkich, którzy w profesjonalny sposób chcieliby tworzyć nowoczesną muzykę taneczną. Zasada działania owych urządzeń opiera się na schematach muzycznych, które składają się z 8 i 16 ścieżek, czyli perkusji, basu i ścieżek melodycznych. Zintegrowana klawiatura, szereg kontrolerów suwakowych i obrotowych, funkcje arpeggiatora czy RPS'u pozwala bez większych problemów nagrywać i kreować charakter utworu.
Gotowe paterny składane są w sekcji utworu (Song), tworząc gotowe dzieło. Dodatkową zaletą owych urządzeń są ich niewielkie gabaryty, co bez problemu umożliwia wykorzystywanie ich np. podczas imprez muzycznych czy podczas prowadzenia dyskotek. Bardzo często groovebox'y Rolanda wykorzystywane są przez zachodnich DJ'ów czy twórców muzyki tanecznej, co świadczy o ich uniwersalności. Każdy model zaopatrzony jest w funkcję nabicia tempa (Tap Tempo), dzięki której bez problemu osoba prowadząca dyskotekę może dostosować tempo paternu do tempa odtwarzanego utworu z CD.
Dodatkowa możliwość podbicia dolnego pasma na wyjściu sprawi, iż każdy utwór zabrzmi dużo dynamiczniej, podobnie jak oryginalnie zgrany utwór w studiu nagrań. Obecnie dość popularne wśród twórców muzyki jest korzystanie z samplera. Grupa sąmplerów Groove firm Roland i Boss to niedroga inwestycja, która wypełni lukę dodatkowych brzmień. Groovebox'y firmy Roland mogą bez problemu współpracować z samplerami, które podłączone za pomocą złącz MIDI, kierowane są na konkretne traki sekwensera. Dobry sampler powinien mieć możliwość zmiany tempa próbki bez zmiany tonacji, oraz zmianę tonacji bez zmiany tempa.
Dzięki owym funkcjom, w które zaopatrzona jest cała seria "SP" samplerów firm Roland i Boss, bez problemu możemy dostroić np. tempo naszego loop'a perkusyjnego do utworu, czy tonację sampla. Samplery z serii "SP" zaopatrzone są w szereg kontrolerów, umożliwiających zmiany brzmienia w czasie rzeczywistym. Dodatkowo do dyspozycji mamy dość rozbudowany procesor efektów, który wzbogaca brzmienie sampla. Gotowe próbki archiwizowane są na dość popularnych kartach SmartMedia. Podobnie jak groovebox'y, samplery serii "SP" przystosowane są do pracy zarówno w studiu nagrań jak i na scenie muzycznej. Możliwość samplowania pozwala na dowolną rozbudowę swego instrumentarium. Podłączając instrument, mikrofon, czy odtwarzacz CD do samplera, wkraczamy w trzeci wymiar profesjonalnego tworzenia muzyki.
Jedną z nowości zaprezentowaną na targach we Frankfurcie (nad Menem) jest sampler Roland MC-09 PhraseLab, który umożliwia wgrywanie i odczytywanie sampli na czterech niezależnych śladach. Każda próbka może być poddana bogatej edycji za pomocą procesora DSP-Monosynth. Wgrane i dowolnie zmodyfikowane frazy muzyczne mogą być łączone za pomocą Vintage Step Sequencer i wzbogacane o dodatkowe efekty. Wgrany materiał archiwizowany jest na zewnętrznych kartach pamięci SmartMedia. Dzięki zawartej sekcji DSP-Synth, MC-09 możemy zakwalifikować do analogowych modulatorów typu monosynth, umożliwiających kreowanie tłustego, dynamicznego brzmienia basu, perkusji itp. Brzmienie fraz może być odgrywane za pomocą klawiaturki (16 przycisków) lub za pomocą MIDI co sprawia, iż MC-09 może być traktowany jako potężny syntezatorowo-basowo-perkusyjny automat muzyczny. Brzmienie może być kontrolowane w czasie rzeczywistym za pomocą sześciu obrotowych potencjometrów, a głośność poszczególnych fraz za pomocą czterech suwaków.
Do dyspozycji mamy ponadto cztery algorytmy, zawierające Filtr, Isolator, Phaser i Slicer. Pokładowe efekty mogą być dowolnie dodawane do poszczególnych śladów frazowych lub bezpośrednio kierowane na wejście liniowe. Efekty mogą być kontrolowane w czasie rzeczywistym, za pomocą opisanych wcześniej sześciu obrotowych potencjometrów. MC-09 to gotowe studio pracy dla wszystkich, których nie stać na profesjonalny sampler, a chcieliby korzystać zarówno podczas odgrywań na żywo (dyskoteki) jak i w studiu nagrań z bogatych możliwości samplera. Instrumenty należące do rodziny Groove firmy Roland oraz Boss to gwarancja dobrego brzmienia na czasie. Dzięki owym urządzeniom mamy możliwość stworzenia utworu, który charakterem brzmieniowym niczym nie ubędzie odbiegał od ulubionego "hitu" dyskotekowego, a najważniejsze nie inwestując w to większej sumy pieniędzy i czasu. Szereg pomocnych schematów (zawartych w pamięci wewnętrznej ROM), opracowywanych przez najlepszych twórców muzyki tanecznej - typu Groove na świecie, w prosty sposób ułatwią nawet najtrudniejszą aranżację. Każdy muzyk, niezależnie od wykonywanego gatunku muzyki (Dance, Techno, Hip-Hop, Trance, Pop itp.) powinien zaopatrzyć się w gotową dawkę dynamicznego brzmienia, jaką daje seria urządzeń Groove firmy Roland, Boss.
Źródło: Roland Polska.